Twee keer dezelfde eindtijd, twee keer een ander gevoel.

De afstanden waren nagenoeg hetzelfde (9,9 om 10 km) en de eindtijden ook (35.30 om 35.43), toch was het gevoel de twee wedstrijden van afgelopen week echt anders.

Stoomtramloop
Na een week snotteren en een wat grieperig gevoel zijn we toch naar de Stoomtramloop gegaan. Ik voelde mij weer redelijk fit maar wilde het ook niet forceren. Aangezien je ook in je hardloopkloffie eerst een tijdje in de stoomtram zit naar de start toe en er een ijzige wind stond had ik besloten mij wat warmer aan te kleden dan anders. Ik zou immers toch ontspannen gaan lopen, iets wat bij een recreatieve loop zonder uitslagen ook goed past.
Vanuit Medemblik werden we met de stoomtram naar het plaatsje Twisk gebracht vanwaar het via wat omwegen bijna tien kilometer terug was naar Medemblik. Een route die met een heersende zuid-westenwind op papier natuurlijk wat makkelijker is dan bij een windkracht 5 uit het noord-oosten. Flinke tegenwind dus.
Het plan om lekker mee te lopen met de anderen lukte mij toch 50 m. Toen was ik al los van de andere lopers. Misschien was ik wel even te fris na een paar dagen extra rust. Het liep eigenlijk prima zo en ik kon ontspannen blijven. Als anderen nog wilden gaan versnellen merk ik het vanzelf wel en kan ik alsnog beslissen of ik met ze mee ga of dat ik ze laat gaan.
Na een stukje door het dorp gaan we via een boerenerf een tuinpad op langs een tulpenveld waarna we aan het eind hiervan een fietspad op mogen. Hier hebben we echt de wind tegen tot Opperdoes, het volgende dorp.
Na het stuk met tegenwind ben ik blij dat ik Opperdoes in loop. Even wat minder wind. Wel klinkerstraatjes en stolpboerderijen, een leuk dorp om eens doorheen te komen.
Na Opperdoes zit ik op zes kilometer en krijg ik op het fietspad richting Medemblik weer vol de wind tegen. Hier merk ik wel dat ik even minder fit ben geweest want de benen lopen aardig vol. Toch heb ik nu ook een grote voorsprong en die wil ik niet meer uit handen geven. Mijn voornemen om ontspannen te lopen moet ik maar even laten varen. Dus nog wat extra kracht zetten om het tempo er in te houden, wat me goed lukt.
Nu krijgen we wel het minder mooie deel van de route langs het industrieterrein. Je kunt er nu eenmaal niet omheen als je terug moet naar Medemblik. Voordeel is wel dat je weer wat minder last van de wind hebt.
Na nog een stukje langs de Westfriese Omringdijk en de molen ben ik al weer bijna terug bij het station waar de finish ligt. Hier kom ik na een zelf geklokte 35.30 min. als eerste aan.
Ik heb lekker kunnen lopen en ben toch niet al te diep gegaan. Ondanks dat het een loop zonder klassement is blijkt er nog wel een prijsuitreiking te zijn. Een leuke verrassing.

Paaspolderloop
Op tweede paasdag stond de Paaspolderloop weer op het programma. Een van mijn favoriete wegwedstrijden in Noord-Holland. Ook hier deed ik weer mee aan de 10 kilometer, al is het met bijna 4 km weiland niet echt meer een wegwedstrijd te noemen. Iets wat je in de eindtijden wel terug ziet.
Feit is wel dat hier altijd een sterke veld aan de start staat wat het extra leuk maakt. En het vele publiek langs de kant in het dorp maakt dit een fijne wedstrijd.
Afgelopen week heb ik ook weer lekker kunnen trainen en ik wil hier vandaag uiteraard weer meedoen om de prijzen. Overall zal dat niet lukken, daar zijn te veel goede lopers voor, maar in mijn leeftijdsklasse bij de M40-50 kan ik nog goed mee doen.
Bij de start gaat het niet gek hard en ik kom al snel op een mooi plekje te lopen. Het is toch een stuk warmer dan vorige week en ik moet er wel even aan wennen. Met het windje erbij in de weilanden zal dit evengoed al snel beter aanvoelen merk ik niet veel later.
In de eerste korte lus kan ik aansluiten bij een groepje met o.a. Joffre Hooijschuur en Mick van der Velden. Lopers waar ik eerder al tegen gestreden heb.
Als we in de weilanden lopen gaat het mij toch net even te rustig en ik neem kop over, of dat slim is moet ik nog maar afwachten. Het is toch de ondergrond die mij beter ligt.
Na de grasdijk moeten we de brug op lopen mijn benen vol. Dit is nog wel vroeg in de wedstrijd. En juist hier versnelt Joffre en neemt Mick mee. Ik heb hier geen antwoord op en moet ze laten gaan. Ook worden mijn benen op de hobbelige klinkerweg niet veel losser meer. Hier moet ik het echt op karakter doen.
Na de lange dorpsstraat kan ik in het korte lusje weer bij Mick aansluiten die ook heeft moeten lossen bij Joffre. Als we de tweede keer de weilanden in gaan lijken mijn benen het plots weer iets beter te doen en we kunnen het tempo er ook lekker inhouden.
Daarna is het nog een een stukje over een asfaltweg en dan moet we de dorpsstraat weer in. Dat lange rechte stuk met die rottige steentjes. De finish kan je al zien als je vanaf het bruggetje de weg op draait maar deze lijkt niet dichterbij te komen.
We versnellen hier langzaam steeds meer en mijn benen lijken het beter te doen dan in de eerste ronde. Ik wil ook weer niet al te hard versnellen en mezelf opblazen maar ik wil Mick toch niet laten gaan, al zit hij niet niet in dezelfde leeftijdsklasse. Pas in de laatste 30 m heb ik geen antwoord meer op zijn versnelling en kom ik in 35.43 min. als 8e over de finish.
Onderweg heb ik echt zware benen gehad onderweg en ik ben 50 seconde langzamer dan vorig jaar. Het was een leuke strijd maar echt lekker heb ik niet gelopen. Hoe anders kan het zijn in twee verschillende wedstrijden.
Het is nu afwachten op welke plaats ik ben geëindigd in mijn leeftijdsklasse. Er zijn veel lopers die ik al lang ken maar of die al 40 zijn weet ik niet zeker. Uiteindelijk blijkt dat niet zo te zijn en mag ik bij de prijsuitreiking ook dit jaar weer op het hoogste podium klimmen. Toch een mooie afsluiter.

Plaats een reactie