Gaasper(plas/tunnel)run

tunnelloop (11 van 601)

Weer eens iets anders dacht ik enige tijd geleden toen ik de aankondiging van de Gaasperplasrun las. Bij deze loop werd ook een speciale tunnelrun georganiseerd. De langste afstand zou namelijk voor de laatste keer door, de in aanbouw zijnde, Gaasperdammertunnel gaan. Voordat we over enige tijd hier met de auto doorheen gaan is het natuurlijk altijd leuk om dit ook lopend een keer te kunnen doen.

De tunnelrun was 13,65 km lang en een echt plan had ik eigenlijk niet. Gewoon lekker lopen. En zeker in het begin niet te hard want het was toch behoorlijk warm. Toch ben ik wel met een aardig tempo gestart. En dat merkte ik al snel. Hoewel de ronde grotendeels over de fietspaden door de Bijlmer voerde was het toch licht glooiend. En juist die kleine hoogteverschillen begon ik al snel in mijn benen te voelen. Na in de eerste kilometer nog wat lopers ingehaald te hebben liep ik al snel op de tweede plaats. De loper voor mij had er toch een stevig tempo in en ik wilde het gat toch ook niet al te groot laten worden. Mogelijk dat ik er in de tweede helft toch weer bij zou kunnen komen.

48032121361_47fddf1924_o

Het rondje zelf was erg leuk uitgezet. Afwisselend door een paar woonwijken maar ook veel door het groen. En dat is niet iets dat je heel snel verwacht in deze omgeving. Wel begonnen halverwege mijn benen lichtelijk te protesteren. Het gebrek aan echte snelheid in combinatie met het toch wel warme weer maakten dat ik het best zwaar kreeg. Maar doorgaan wilde ik wel. Hoewel de koploper langzaam iets op mij uit liep had ik hem wel nog steeds in het zicht. En die tunnel moest nog komen.

Alleen dat klimmetje om de tunnel in te komen was toch redelijk funest. Mijn benen liepen even helemaal vol. Gelukkig konden ze daarna weer goed afkoelen in de tunnel. En voor die tunnel kwam ik juist hier heen. Ik heb wel vaker in tunnels gelopen bij de Dam-tot-Damloop en de Velsertunnelrun. Toch is deze tunnel met drie kilometer lengte een stuk langer, en er zit geen lange klim in. Alleen wat kleine slingers en glooiingen. Juist hierdoor had je ook geen idee hoever je al was en zag je ook geen licht aan het eind van de tunnel.

Maar het was wel lekker koel in de tunnel. Iets dat mij erg goed deed. Ik kon nu weer goed tempo maken. Toch was de kans op de winst wel verkeken. De koploper was hiervoor toch echt te ver weg. Maar de tweede plaats was ook wel zeker, achter mij had ik namelijk nog een lange lege tunnelbuis. Na de tunnel was het nog anderhalve kilometer terug naar de finish op de atletiekbaan waar ik in een mooie 49.44 min. over de finish kwam. Hoewel het niet makkelijk ging ben ik zeker tevreden met dit resultaat. En natuurlijk was de mogelijkheid een kijkje te kunnen nemen in deze tunnel zeker de moeite waard.

tunnelloop (135 van 601)

Een gedachte over “Gaasper(plas/tunnel)run

Plaats een reactie